Σχήματα λόγου σχετικά με τη θέση των λέξεων στην πρόταση
·
Πολυσύνδετο σχήμα. Όταν τρεις ή περισσότερες προτάσεις ή όροι
της πρότασης συνδέονται με συμπλεκτικούς ή διαζευκτικούς συνδέσμους, προκύπτει
σχήμα λόγου, που ονομάζεται πολυσύνδετο.
π.χ. Αριστοτέλους, Ηθικά Νικομάχεια ενότητα 12: οὕτω δὴ καὶ τὰ μὲν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τὰ δὲ σώφρονα σώφρονες, τὰ δ' ἀνδρεῖα ἀνδρεῖοι.
Αριστοτέλους, Ηθικά Νικομάχεια ενότητα 15 : τὸ δ' ὅτε δεῖ καὶ ἐφ' οἷς καὶ πρὸς οὓς καὶ οὗ ἕνεκα καὶ ὡς δεῖ
Αριστοτέλους, Ηθικά Νικομάχεια ενότητα 15 : τὸ δ' ὅτε δεῖ καὶ ἐφ' οἷς καὶ πρὸς οὓς καὶ οὗ ἕνεκα καὶ ὡς δεῖ
·
Ο κύκλος, κατά τον οποίο μια πρόταση ή μια περίοδος
αρχίζει και τελειώνει με την ίδια λέξη:
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα
8: «τὴν ἡμετέραν φύσιν» ... «ὁμοίους ἡμῖν», με την επανάληψη τού α’ πληθυντικού
προσώπου, για να δηλωθεί το δεικτικό μέρος της αλληγορίας.
·
Η παρήχηση, κατά την οποία σε διαδοχικές λέξεις
επαναλαμβάνεται ο ίδιος φθόγγος:
π.χ. Πλάτωνος Πρωταγόρας, ενότητα
4: «...τὰ αὐτὰ ταῦτα...» (παρήχηση του τ και του α) ... «ἄλλοις ἄλλας...»
(παρήχηση του α και του λ)
·
Η παρονομασία ή ετυμολογικό
σχήμα, κατά το οποίο ομόρριζες λέξεις
τίθενται η μία κοντά στην άλλη:
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα
10: ἀναβῆναι ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν, καὶ ἐπειδὰν ἀναβάντες
·
Το πρωθύστερο, κατά το οποίο τίθεται στον λόγο πρώτο κάτι
που λογικά και χρονικά έπεται:
π.χ. Πλάτωνος Πρωταγόρας, ενότητα
4: «κοσμῆσαί τε καὶ νεῖμαι δυνάμεις ἑκάστοις» (αφού η «κόσμησις» λογικά έπεται
τής διανομής).
·
Το υπερβατό, κατά το οποίο δύο λέξεις που έχουν μεταξύ
τους στενή συντακτική και λογική σχέση χωρίζονται λόγω της παρεμβολής άλλων
λέξεων:
π.χ. Πλάτωνος Πρωταγόρας, ενότητα
6: ἀπώλλυντο οὖν ὑπὸ τῶν θηρίων διὰ τὸ πανταχῇ αὐτῶν ἀσθενέστεροι εἶναι
·
Το χιαστό, κατά το οποίο δύο λέξεις ή φράσεις που
αναφέρονται σε δύο προηγούμενες τίθενται στον λόγο με αντίστροφη σειρά, χιαστί:
π.χ. Πλάτωνος
Πρωταγόρας, ενότητα 4: «ἐκ γῆς καὶ πυρός... καὶ τῶν ὅσα πυρὶ και γῇ».
Σχήματα λόγου σχετικά με τη σημασία των λέξεων
·
Η αλληγορία, δηλαδή η έκφραση με την οποία άλλα λέει
κανείς και άλλα εννοεί στο πλαίσιο μιας τολμηρής μεταφοράς:
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα
8: ἀπείκασον τοιούτῳ πάθει τὴν ἡμετέραν φύσιν παιδείας τε πέρι καὶ ἀπαιδευσίας.
·
Η λιτότητα, κατά την οποία μια έννοια αποδίδεται με
άρνηση και την αντίθετη σημασιολογικά λέξη:
π.χ. Πλάτωνος Πρωταγόρας, ενότητα
5: Ἅτε δὴ οὖν οὐ πάνυ τι σοφὸς ὢν ὁ Ἐπιμηθεὺς
·
Η μεταφορά, κατά την οποία η κύρια σημασία μιας λέξης
ευρύνεται και μεταφέρεται αναλογικά και σε άλλες λέξεις με τις οποίες
έχει κάποια ομοιότητα:
π.χ. Επίκτητου, Διατριβαί,
ενότητα 20: Ἐπὶ
τούτοις πολίτης εἶ τοῦ κόσμου
·
Η παρομοίωση, κατά την οποία, για να τονιστεί μια ιδιότητα
ενός προσώπου ή πράγματος, αυτό παραβάλλεται με άλλο που έχει αυτή την ιδιότητα
σε μεγαλύτερο βαθμό:
π.χ. Αριστοτέλους, Ηθικά
Νικομάχεια ενότητα 12: τὰς δ' ἀρετὰς λαμβάνομεν ἐνεργήσαντες πρότερον, ὥσπερ
καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων τεχνῶν· ἃ γὰρ δεῖ μαθόντας ποιεῖν, ταῦτα ποιοῦντες
μανθάνομεν, οἷον οἰκοδομοῦντες οἰκοδόμοι γίνονται καὶ κιθαρίζοντες
κιθαρισταί·
·
Η συνεκδοχή, κατά την οποία χρησιμοποιείται:
Το ένα αντί
για τα πολλά ομοειδή:
π.χ. Αριστοτέλους, Ηθικά
Νικομάχεια ενότητα 14: ἔστι γὰρ ἴσως καὶ τοῦτο πολὺ τῷ ληψομένῳ ἢ ὀλίγον· Μίλωνι μὲν
γὰρ ὀλίγον,
Το μέρος
αντί για το σύνολο, και αντίστροφα:
π.χ. Αριστοτέλους, Ηθικά
Νικομάχεια ενότητα 14: Με τη φράση «ἐπὶ δρόμου καὶ πάλης» αναφέρονται συνεκδοχικά
οι δρομείς και οι παλαιστές
·
Το σχήμα κατ’ εξοχήν, κατά το οποίο η σημασία μιας λέξης
περιορίζεται, ώστε αντί πολλών ομοειδών να δηλώνει τελικά ένα μόνο (το κατ’
εξοχήν) από αυτά:
π.χ. Ο όρος «πολιτεία» περιγράφει
το κατεξοχήν πολίτευμα, κατά τον Αριστοτέλη.
·
Η υπερβολή, κατά την οποία αυτό που λέγεται ξεπερνά το
γνωστό και το αποδεκτό:
π.χ. Αριστοτέλους, Ηθικά
Νικομάχεια ενότητα 13: Οὐ μικρὸν
οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι,
ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.
·
Η αντίθεση. Προβάλλονται η μια κοντά στην άλλη
δύο έννοιες (ιδιότητες, καταστάσεις, ενέργειες, εικόνες...) που έχουν ολότελα
διαφορετικά γνωρίσματα.
π.χ. Επίκουρος, Επιστολή στον Μενοικέα, ενότητα
3: οὔτε γὰρ ἄωρος οὐδείς ἐστιν οὔτε πάρωρος
·
Η άρση και θέση. Πρώτα λέγεται τι δεν είναι κάτι (ή
τι δε συμβαίνει) και αμέσως μετά τι είναι (ή τι συμβαίνει) - πρώτα «αίρεται»
κάτι και στη συνέχεια «τίθεται»
π.χ. Αριστοτέλους,
Ηθικά Νικομάχεια ενότητα 13: Οὐ μικρὸν
οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι,
ἀλλὰ πάμπολυ
·
Έμφαση. Ένα στοιχείο του λόγου τονίζεται με
οποιονδήποτε τρόπο, ώστε να εστιαστεί σ’ αυτό η προσοχή του αναγνώστη.
π.χ. Μάρκος Αυρήλιος, Τὰ εἰς ἑαυτόν,
ενότητα 22: εἴωθας δὲ καὶ σὺ τὰ τοιαῦτα μάλιστα ποθεῖν.
·
Επιδιόρθωση. Αμέσως μετά από μια λέξη ή φράση
ακολουθεί μια άλλη σχετική έκφραση, που αποτελεί τροποποίηση και ακριβέστερη
διατύπωση της πρώτης (τη «διορθώνει») .
π.χ. Αριστοτέλους,
Ηθικά Νικομάχεια ενότητα 13: ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.
·
Κλιμακωτό. Αυξάνει βαθμιαία («κλιμακωτά») η
ένταση στην παρουσίαση μιας σειράς από ενέργειες ή καταστάσεις (παρουσιάζεται
μια σειρά από καταστάσεις ή ενέργειες, από τις οποίες η καθεμιά είναι πιο
έντονη από την προηγούμενή της ή το αντίστροφο- αποκλιμάκωση).
π.χ. Αριστοτέλους,
Ηθικά Νικομάχεια ενότητα 13: Οὐ
μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ
οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι,
ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.
·
Οξύμωρο. Συνδέονται δύο έννοιες που
φαινομενικά αποκλείουν η μία την άλλη (είναι αντιφατικές μεταξύ τους), ωστόσο
στο βάθος εκφράζουν ένα λογικό νόημα.
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα 8:
ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες ἔτι ἀπῳκίσθαι
·
Προσωποποίηση. Αποδίδονται ανθρώπινες ιδιότητες σε
μη ανθρώπινα: σε ζώα, σε φυτά, σε πράγματα και σε αφηρημένες έννοιες:
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα 10: νόμῳ
οὐ τοῦτο μέλει…
Σχήματα
λόγου σχετικά με την πληρότητα του λόγου
Με την
έλλειψη όρων σχετίζεται το σχήμα της βραχυλογίας,
είδη της οποίας είναι:
·
Το σχήμα από κοινού, κατά το οποίο λέξη ή φράση που παραλείπεται
εννοείται αυτούσια από τα προηγούμενα:
π.χ. Αριστοτέλους, Ηθικά
Νικομάχεια ενότητα 12: «οἰκοδομοῦντες οἰκοδόμοι γίνονται καὶ κιθαρίζοντες
κιθαρισταὶ (γίνονται)»
·
Το σχήμα εξ αναλόγου, κατά το οποίο παραλείπεται λέξη, φράση ή
ολόκληρη πρόταση που εννοείται αναλογικά προς τα προηγούμενα ή τα επόμενα,
τροποποιημένη όμως σύμφωνα με τις ανάγκες του λόγου:
π.χ. Αριστοτέλους, Πολιτικά
ενότητα 11: ἢ τὰ
τείνοντα πρὸς ἀρετὴν … περί τε τῶν (τεινόντων) πρὸς ἀρετὴν οὐθέν ἐστιν ὁμολογούμενον
Με την
πληρότητα του λόγου σχετίζεται και το σχήμα του πλεονασμού, κατά το οποίο ένα νόημα ή μια έννοια αποδίδεται με
περισσότερες λέξεις από όσες χρειάζονται. Πλεονασμό αποτελούν:
·
Η περίφραση, δηλαδή η απόδοση μιας έννοιας με
περισσότερες από μία λέξεις:
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα 10: «ἀληθείας ἀπείρους» αντί «ἀπαιδεύτους»
π.χ. Πλάτωνος, Πολιτεία ενότητα 10: «ἀληθείας ἀπείρους» αντί «ἀπαιδεύτους»
·
Το σχήμα εκ παραλλήλου, κατά το οποίο ένα νόημα εκφράζεται συγχρόνως
και θετικά και αρνητικά:
π.χ. Αριστοτέλους Μετά τὰ Φυσικά,
ενότητα 1: ὁ αὑτοῦ
ἕνεκα καὶ μὴ ἄλλου ὤν
·
Το σχήμα «ἕν διὰ δυοῖν», κατά το οποίο μια έννοια εκφράζεται με δύο
λέξεις που συνδέονται μεταξύ τους παρατακτικά με τους
συνδέσμους καὶ ή τὲ - καί, ενώ έπρεπε η μία να προσδιορίζει την
άλλη:
π.χ. Πλουτάρχου, Περὶ Ἀλεξάνδρου
τύχης καὶ ἀρετῆς, ενότητα 21: εἴδωλον
εὐνομίας φιλοσόφου καὶ πολιτείας ἀνατυπωσάμενος (αντί εὐνόμου πολιτείας)
Επανάληψη. Μια έννοια ή ένα νόημα εκφράζεται
δύο φορές στη σειρά με την ίδια λέξη ή φράση (αυτούσια ή ελαφρά αλλαγμένη).
Μορφές επανάληψης είναι:
·
Η αναστροφή, κατά την οποία μια πρόταση αρχίζει με την
ίδια λέξη με την οποία τελειώνει η προηγούμενή της:
π.χ. Αριστοτέλους, Πολιτικά
ενότητα 19: …κατὰ τὸ ἴσον. Ἴσον γάρ…
·
Η επαναφορά, η επανάληψη δηλαδή της ίδιας λέξης στην αρχή
διαδοχικών προτάσεων για έμφαση:
π.χ. Αριστοτέλους Μετά τὰ Φυσικά,
ενότητα 1: Διὰ
γὰρ τὸ θαυμάζειν… Ὁ δ’ ἀπορῶν καὶ θαυμάζων…
·
Η επιφορά, κατά την οποία διαδοχικές προτάσεις ή
περίοδοι τελειώνουν με την ίδια λέξη ή φράση:
π.χ. Επίκουρος, Επιστολή στον
Μενοικέα, ενότητα 3: Μήτε
νέος τις ὢν μελλέτω φιλοσοφεῖν, μήτε γέρων ὑπάρχων κοπιάτω φιλοσοφῶν·
Επιμέλεια: Χαρίδημος Ξενικάκης